کتابخانه عمومی شهید مطهری جاجرم

کتابخانه عمومی شهید مطهری جاجرم

کتابخانه عمومی شهید مطهری جاجرم

کتابخانه عمومی شهید مطهری جاجرم

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی، محمد عباس زاده رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جاجرم از برگزاری برنامه ساخت روزنامه دیواری به مناسبت بزرگداشت خیام توسط اعضای کودک کتابخانه شهید مطهری

خبر داد.

عباس زاده گفت: غیاث الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری یکی از حکما و ریاضی دانان و شاعران بزرگ ایران در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم است. سال ولادت او دقیقاً مشخص نیست. او در شهر نیشابور به دنیا آمد. به این علت به او خیام می گفتند که پدرش به شغل خیمه دوزی مشغول بوده است.
او از بزرگترین دانشمندان عصر خود به حساب می آمد و دارای هوشی فوق العاده بوده و حافظه ای نیرومند و قوی داشت. در دوران جوانی خود به فراگیری علم و دانش پرداخته به طوری که در فلسفه، نجوم و ریاضی به مقامات بلندی رسید. او به دو زبان فارسی و عربی نیز شعر می سرود و در علوم مختلف کتابهای با ارزشی نوشته است. خیام در زمان خود دارای مقام و شهرت بوده است. شهرت او گرچه بیشتر به شاعری است اما در واقع خیام فیلسوف و ریاضی دانی بود که به آثار ابوعلی سیناپرداخت و یکی از خطبه های معروف او را در باب یکتایی خداوند به فارسی ترجمه کرد. اولین اشاره ای که به شعر خیام شده، صدسال پس از مرگ اوست.

وی گفت: هدف ما  از انجام این برنامه های فرهنگی زنده نگه داشتن یاد و خاطره بزرگان کشورمان در بین مردم خصوصا جوانان و نوجوانان است.




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی