کتابخانه عمومی شهید مطهری جاجرم

کتابخانه عمومی شهید مطهری جاجرم

کتابخانه عمومی شهید مطهری جاجرم

کتابخانه عمومی شهید مطهری جاجرم

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد در نشست خبری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: میزان مشارکت در این جشنواره نسبت به سال گذشته ۲.۶ برابر رشد داشته است.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با اتمام مهلت شرکت در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی نشست خبری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی پیش از ظهر امروز ۲۵ تیرماه با حضور محمد الله یاری معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی، اسماعیل جانعلی پور مدیر کل فرهنگی و هادی ناصری مدیرکل روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.

تشکیل کارگروه منابع و شناسایی ۷۳ اثر مرتبط با امام رضا (ع)

در ابتدای نشست، محمد اله یاری در خصوص مراحل انجام کار در برگزاری هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی،‌ اظهار داشت: بعد از پایان دوره ششم جشنواره کتابخوانی رضوی، در شهریور ۱۳۹۵ اتاق فکر جشنواره تشکیل شد و در چند جلسه به آسیب شناسی دوره ششم پرداخت. نخستین اقدام مصوب در اتاق فکر، انتخاب منابع با دقت نظر ویژه ای بود که بر اساس آن، کارگروه انتخاب منابع شکل گرفت. این کارگروه پس از شناسایی ۷۳ عنوان اثر مرتبط با امام رضا (ع)، ۲۳ عنوان کتاب را به اتاق فکر جشنواره معرفی کرد و اعضای این شورا در نهایت ۶ اثر را به عنوان منابع مسابقه تصویب کردند. از سوی دیگر به درخواست ستاد دهه کرامت، آثاری با موضوع حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت احمدبن موسی(ع) نیز در میان منابع مسابقه قرار گرفت. در بخش کودک، کتاب «۱۰ قصه از امام رضا (ع) برای بچه‌ها» نوشته مژگان شیخی، انتشارات قدیانی و در بخش نوجوان کتاب «ماه غریب من» نوشته مجید ملامحمدی، انتشارات به نشر انتخاب شد. کتاب‌های «بانوی ملکوت»، نوشته علی کریمی‌جهرمی از انتشارات بوستان کتاب، «چلچراغ شیراز» نوشته جلیل عرفان‌منش از انتشارات دفتر پژوهش‌های آستان قدس رضوی، «زندگی به سبک خورشید» نوشته مهدی غلامعلی از انتشارت جمال و همچنین کتاب «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» نوشته محمدرضا شرفی از انتشارت موسسه خدمات مشاوره‌ای و پژوهش‌های اجتماعی، منابع معرفی‌شده ویژه بزرگسالان بود.

گویا سازی منابع جشنواره در بخش کودک و نوجوان

اله یاری ادامه داد: در تعامل با ناشران مقرر شد منابع جشنواره در بخش کودک و نوجوان گویا شود؛ به علاوه نسخه بریل کتاب های «۱۰ قصه از امام رضا (ع) برای بچه‌ها»، «ماه غریب من» و «بانوی ملکوت» نیز به منظور دسترسی نابینایان تولید و توزیع شد.

همکاری موسسات علمی معتبر در طراحی سوالات جشنواره

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد، در خصوص شیوه طراحی سوالات این مسابقه گفت: یکی از وجوه تمایز جشنواره کتابخوانی رضوی با مسابقات مشابه، حساسیت اتاق فکر در طراحی سوالات و برگزاری مسابقه ای استاندارد بود؛ بدین منظور به کمک موسسات علمی معتبر همچون سازمان سنجش و موسسه علمی آینده سازان از ۵ منبع حوزه بزرگسال در مجموع ۴۰۰ سوال (۸۰ سوال در هر گروه سنی) طراحی و در چینشی متفاوت در ۴ گروه قرار گرفت. سوالات طراحی شده معطوف به ۴ محورِ بازیابی اطلاعات صریح از متن، استنباط مستقیم از متن، تفسیر و تلفیق ایده ها و اطلاعات و ماحصل بررسی و ارزیابی متن بود؛ در مجموع بازخوردها حاکی از آن است که سوالات به نسبت سال گذشته قدری مشکل تر بود. در بخش کودک نیز مشارکت کودکان به دو شکل رسم نقاشی و ارسال فایل ویدئوییِ معرفی کتاب پیش بینی شد.

جلب مشارکت مردمی از ۳۵ ملیت

وی ادامه داد: برای اطلاع رسانی جشنواره در بخش بین الملل نیز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجموعه «جامعه المصطفی العالمیه» قم به کمک ما آمدند و منابع مسابقه، سوالات و پاسخنامه ها به صورت الکترونیک از طریق سازمان ارتباطات اسلامی برای بیش از ۶۵ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ارسال شد. به این ترتیب هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی علاوه بر اتباع خارجی مقیم ایران موفق به جلب مشارکت مردمی از ۳۵ ملیت شد.

اله یاری با اشاره به فعالیت دبیران استانی جشنواره و برگزاری برنامه های استانی با محوریت جشنواره کتابخوانی رضوی، اضافه کرد: با برنامه ریزی های انجام شده، اختتامیه ملی جشنواره رضوی پیش از میلاد امام رضا (ع) برگزار خواهد شد؛ همچنین ۳۱ اختتامیه در سطح استان ها برای تقدیر از حضور گسترده مردم انجام خواهد شد.

تولید و انتشار بیش از ۲۰۰ آیتم خبری در پایگاه اطلاع رسانی نهاد

در ادامه این نشست محمدهادی ناصری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد ضمن تقدیر از همکاری رسانه ها در انعکاس اخبار مرتبط با هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، به ارائه گزارشی از فعالیت های حوزه روابط عمومی این جشنواره پرداخت. وی اظهار داشت: فرایند اطلاع رسانی جشنواره به طور رسمی از اسفند ماه ۹۵ آغاز شد و تولید محتوا، انعکاس اخبار در رسانه ها و فضای مجازی و نیز تبلیغات محیطی در سطح کشور مورد توجه قرار گرفت. در این مدت بیش از ۲۰۰ محتوای خبری در پایگاه اطلاع رسانی نهاد تولید و منتشر شد؛ از این تعداد بیش از ۸۰ آیتم خبری، در قالب گفتگو و گزارش، به دعوت چهره های شاخص فرهنگی از مردم برای حضور در جشنواره رضوی اختصاص داشت.

ورود بیش از ۱۰۰ هزار نفر از پایگاه اطلاع رسانی به سامانه ثبت نام جشنواره

ناصری با اشاره به بازخورد دریافتی از محتوای تولیدی در پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور،‌ ادامه داد: بیش از ۳۳ هزار بازدید برای محتوای تولید شده در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی و بیش از ۱۰۰ هزار ورود از طریق این پایگاه به سامانه ثبت نام جشنواره، ثبت شده است؛ انتشار ۳۴ پست مربوط به معرفی کتاب با ۸۴۰ هزار بازدید؛ تولید ۶ کارتون معرفی منابع جشنواره با ۱۳۱ هزار بازدید؛ تولید و انتشار فایل های صوتی معرفی کتاب با ۵۷ هزار بازدید؛ تولید و انتشار اینفوگرافی مربوط به مراحل ثبت نام در جشنواره با ۱۱۹ هزار بازدید؛ تولید و انتشار طرح های گرافیکی با موضوع معرفی کتاب های جشنواره با ۲۱۰ هزار بازدید؛ تولید و انتشار ۱۷ عنوان گزیده از کتاب ها با ۶۳۱ هزار بازدید از دیگر فعالیت های انجام شده بود.

وی ادامه داد: در سطح استان ها نیز همکاران روابط عمومی در بخش تبلیغات محیطی و نیز رسانه های محلی فعالیت هایی داشته اند؛ در حوزه رسانه ملی نیز با همکاری مسئولین پخش تیزر و زیرنویس معرفی جشنواره در چند نوبت انجام شد و مجموع این فعالیت ها استقبال گسترده مردم از هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی را به دنبال داشت.

مشارکت بیش از ۶۳۱ هزار نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی

در ادامه اله یاری با ارائه آماری از میزان مشارکت مردم در این جشنواره، تصریح کرد: هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی به همت تمامی همکاران و لطف و عنایت امام رضا(ع) مشارکت ۶۳۱ هزار و ۵۲۶ نفر را همراه داشته است؛ از این میزان ۶۳ درصد از بخش مکتوب و ۳۷ درصد آنان از بخش الکترونیک استقبال کرده‌اند. بر اساس آمار دبیرخانه جشنواره در بخش فردی ۴۳۱ هزار و ۸۸۵ نفر، در بخش خانوادگی ۶۱ هزار و ۷۳۸ نفر، در بخش کودک ۱۳۷ هزار و ۴۰۳ نفر و در بخش پویش کتاب‌خوان مجازی ۵۰۰ نفر مشارکت داشته‌اند. علاوه بر این ۳ هزار و ۶۰۳ کتابدار از مجموعه نهاد نیز در این جشنواره شرکت کرده‌اند. همچنین با تخصیص کد به دستگاه‌های مشارکت‌کننده در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی مشخص شد که در این دوره ۳۱۹ دستگاه به‌صورت فعال همکاری داشته‌اند؛ این آمار شامل ۱۹۶ دستگاه دولتی و خدماتی، ۹۳ دستگاه فعال در حوزه علمی و فرهنگی، ۱۹ دستگاه فعال در حوزه نظامی، ۸ مجموعه اقتصادی و ۳ مجموعه مردم‌نهاد می‌شود.

اله یاری اضافه کرد: از مجموع ۴۲۹ شهرستان کشور،‌ شهروندان ۴۲۷ شهرستان در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کرده‌اند. در مجموع میزان مشارکت در این جشنواره نسبت به سال گذشته ۲.۶ برابر رشد داشته است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد در خاتمه با ارائه آماری به تشریح میزان استقبال مردم از منابع جشنواره کتابخوانی رضوی پرداخت؛ بر اساس آمار ارائه‌شده ۱۱۶ هزار نفر از کتاب «امام رضا (ع) و زندگی»، ۹۶ هزار نفر از کتاب «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی»،۸۳ هزار نفر از کتاب «چلچراغ شیراز»، ۷۹ هزار نفر از کتاب «ماه غریب من» و ۷۶ هزار نفر از کتاب «بانوی ملکوت» استقبال کرده‌اند.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی