کتابخانه عمومی شهید مطهری جاجرم

کتابخانه عمومی شهید مطهری جاجرم

کتابخانه عمومی شهید مطهری جاجرم

کتابخانه عمومی شهید مطهری جاجرم

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

۳۱ شهریور سالروز آغاز جنگ تحمیلی


در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد. صدام حسین رییس جمهور عراق با ظاهر شدن در برابر دوربین‌های تلویزیون عراق با پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، آغاز تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران را اعلام کرد.
جنگی نابرابر در شرایطی به ایران تحمیل شد که از جانب استکبار جهانی بویژه آمریکا تحت فشار شدیدی قرار داشت و در داخل کشور نیز جناح‌های وابسته به غرب و شرق، با ایجاد هیاهوی تبلیغاتی و ایجاد درگیری‌های نظامی در صدد تضعیف نظام بودند و نیرو‌های نظامی نیز به خاطر تبعات قهری انقلاب، هنوز مراحل بازسازی و ساماندهی را به طور کامل پشت سر ننهاده بودند.
آمریکا برای به سازش کشاندن جمهوری اسلامی و در نهایت تسلیم آن‌ها حمایت پنهان و آشکار خود را در کلیه زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و ... از رژیم بعثی عراق به اجرا گذاشت. از سوی دیگر نیز ابرقدرت دیگر جهان یعنی شوروی که متحد عراق محسوب می‌شد، خصومتش را با نظام اسلامی که شعار نه شرقی و نه غربی را سرلوحه کار خود قرار داده بود و در جریان اشغال افغانستان توسط شوروی، این تجاوز را محکوم کرده بود، بیش از پیش کرد.
ارتش عراق که بر اساس محاسبات خود از وضعیت داخلی و خارجی ایران، فتح یک هفته‌ای تهران را در سر می‌پرورانید، در روز‌های نخست تجاوز، بدون مانعی جدی در مرز‌ها تا دروازه‌های اهواز و خرمشهر پیش تاخت. تحت چنین شرایطی امام خمینی (ره) به خروش آمد و ندای ملکوتیش دل‌های شیفتگان انقلاب و نظام را متوجه دفاع از کیان جمهوری اسلامی نمود؛ بطوریکه، نیرو‌های مردمی بدون امکانات و تجهیزات و حتی آموزش‌های نظامی به مقاومت پرداختند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۹ ، ۱۲:۰۸
مریم بهشتی

27 شهریور؛ روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار

در فرهنگ ما، زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه می شود. کودک در گاهواره، لالایی می شنود و از همان آغاز به شعر اُنس می گیرد و پس از مرگ نیز، آرایه مزارش، شعری است که برایش می سرایند و چه بسا خود پیش از مرگ برای خویش شعری می سُراید. این آمیختگی ما با شعر و تأثیری که شعر بر فرهنگ و روحیات و رفتار ما می گذارد، ضرورت پرداختن به آن و ضرورت پاسداری از حریم این عنصر اعجاز آفرین را بیشتر روشن می سازد.
زبان و ادبیات فارسی به عنوان دومین زبان جهان اسلام و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی، با هزاران آثار گران سنگ در زمینه های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی، کلامی، تاریخی، هنری و مذهبی همواره مورد توجه و اعتقاد ایرانیان و مردمان سرزمینهای دور و نزدیک بوده است. علیرغم حوادث و رویدادهای پر تب و تاب و گاه ناخوشایند، باز هم این زبان شیرین و دلنشین در دورترین نقاط جهان امروزه حضور و نفوذ دارد. روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت شهریار، شاعر ایرانی، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۹ ، ۰۹:۱۹
مریم بهشتی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همزمان با فرارسیدن ماه محرم الحرام و ایام سوگواری شهادت سالار شهیدان امام حسین(ع) و یارانش، نسخه الکترونیک پنج مجموعه شعر از اشعار عاشورایی ارائه شده در سی‌ویکمین تا سی‌وپنجمین شب شعر عاشورای شیراز و همچنین سه دفتر از مجموعه اشعار عاشورایی اعظم حسینی در دسترس علاقه‌مندان قرار می گیرد. 

این مجموعه شامل پنج کتاب از آثار ارائه شده در شب شعر عاشورای شیراز است با این عناوین:

مجموعه شب سی‌ویکم با عنوان «جز حیرتم نیفزود»؛

مجموعه شب سی‌ودوم با عنوان «به سیما محمد (ص)به سیرت پیمبر»؛

مجموعه شب سی‌وسوم با عنوان «فرزندان حسن (ع) یاران حسین (ع)»؛

مجموعه شب سی و چهارم با عنوان «سوره‌های صغیر عاشورا»

و مجموعه «قرار بر مدار» پیش درآمدی بر سی و پنجمین مراسم شب شعر عاشورا. 

همچنین در این مجموعه سه دفتر شعر از اعظم حسینی با عناوین: 

«منظومه‌ آینه‌داران آفتاب؛ دفتر اول» شهیدان پیشاهنگ عاشورا،

«منظومه‌ آینه‌داران آفتاب؛ دفتر دوم» شهیدان تیرباران صبح عاشورا

و «منظومه‌ آینه‌داران آفتاب؛ دفتر سوم» شهیدان نبرد تن به تن روز عاشورا حضور دارد.

نسخه الکترونیک این آثار که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انتشارات نوید شیراز تهیه شده و در پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به آدرس iranpl.ir منتشر می‌شود. همچنین در اپلیکیشن طاقچه (اینجــــــــا) در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۹۹ ، ۰۹:۰۷
مریم بهشتی

مانند نور آمدی و لا مکان شدی

پرواز آسمانی هفت آسمان شدی

با جلوه های نوری بالانشین خود

خورشید صبح و ظهر و غروب اذان شدی

تا اینکه انبیا به تو نزدیکتر شوند

روضه شدی و در همه دوران بیان شدی

محرابهای مسجد دنیا ، خدا نداشت

از عرش آمدی و خدای جهان شدی

یک یاحسین گفتم و دیدم دلم شکست

اشکم شدی ز گوشه ی چشمم روان شدی

یک شب کناره سفره تو سائلت شدیم

یک شب کنار سفره ی ما نانمان شدی

قبل از دراز کردن دست گدائی ام

آقا شدی کریم شدی مهربان شدی

ناراحت جدائی مهر تو نیستم

روزی که آمدی به دلم جاودان شدی

یک وقتی آمدم که به دردت نمی خورم

دیر آمدم تو همسفر خیزران شدی...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۹۹ ، ۰۹:۰۳
مریم بهشتی